eUmowy do obsługi niektórych umów

Od 7 stycznia br. w portalu Praca.gov.pl działa system eUmowy, który umożliwia elektroniczne zawieranie i obsługę niektórych umów. Nowelizacja poszerzyła możliwość jego używania.

System eUmowy umożliwia podmiotom zainteresowanym zawieranie, zmianę oraz rozwiązywanie umów w postaci elektronicznej, z możliwością ich podpisywania kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem osobistym albo podpisem zaufanym.

Dzięki temu systemowi można:
» zawierać, zmieniać oraz rozwiązywać umowy takie jak umowa o pracę, umowa zlecenia, umowy o świadczenie usług czy umowy uaktywniające, np. z nianią,
» korzystać z gotowych szablonów umów i dokumentów powiązanych, np. aneksów, wypowiedzeń, świadectw pracy,
» podpisywać dokumenty podpisem kwalifikowanym, zaufanym bądź osobistym,
» prowadzić oraz przechowywać dokumentację pracowniczą elektronicznie – bez obowiązku jej przechowywania w formie papierowej,
» mieć dostęp do dokumentów elektronicznych oraz zgłaszać pracowników i wykonawców do ubezpieczeń społecznych i opodatkowania do ZUS i KAS.

Ostatnie zmiany objęły m.in.:

  1. możliwość zawarcia w systemie także porozumień o wolontariat oraz innych umów związanych z zatrudnieniem, jak: umowy o zakazie konkurencji w czasie trwania stosunku pracy i po jego ustaniu, umowy z pracownikiem podnoszącym kwalifikacje zawodowe, umowy o współodpowiedzialności materialnej;
  2. rozszerzenie zakresu podmiotowego ustawy na wszystkie podmioty chcące skorzystać z systemu;
  3. doprecyzowanie metod obsługi umów – podstawowym sposobem obsługi umowy jest wykorzystanie formularza udostępnionego w tym systemie;
  4. uregulowanie, że uwierzytelnienie użytkownika w systemie będzie możliwe jedynie z wykorzystaniem podpisu kwalifikowanego, podpisu zaufanego lub podpisu osobistego;
  5. rozszerzenie zakresu danych pozyskiwanych w sposób elektroniczny z KRS i CEIDG – tj. pozyskiwanie takich danych identyfikacyjnych jak nazwa, NIP i REGON, a także danych adresowych i kontaktowych dotyczących prowadzonej działalności, osób prawnych albo osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz danych identyfikacyjnych osób uprawnionych do reprezentowania tych podmiotów;
  6. doprecyzowanie zakresu danych przekazywanych do organów KAS;
  7. w systemie ujęto też informacje o możliwości zgłoszenia naruszenia praw pracowniczych i uzyskania przez pracowników bezpłatnej porady;
  8. doprecyzowanie zasad zawierania, zmiany i rozwiązywania umów oraz porozumień obsługiwanych w systemie – do obsługi umowy za pośrednictwem systemu jest wymagana zgoda stron umowy; zgoda nie może być odwołana;
  9. umożliwienie obsługi w systemie umów zwartych poza systemem, w tym ich zmiany i rozwiązywania, a także dokonywanie innych czynności niezbędnych do realizacji praw i obowiązków wynikających z umowy (po uzyskaniu zgody strony na prowadzenie obsługi umowy w systemie); z takiego rozwiązania mogą skorzystać pracodawcy lub zleceniodawcy będący mikroprzedsiębiorcami lub małymi przedsiębiorcami;
  10. rezygnację z pozyskiwania od osoby fizycznej danych o dokumencie tożsamości w razie braku numeru PESEL – umowy w systemie mogą być zawierane tylko przez użytkowników, którzy będą zweryfikowani w rejestrze PESEL.

Podobne artykuły

Umowa o pracę a umowy cywilnoprawne

Dowiedz się, czym różni się umowa o pracę od najczęściej spotykanych umów cywilnoprawnych. W związku z poszerzeniem uprawnień PIP, zatrudniający muszą właściwie dobrać podstawę współpracy i nie zastępować umowy o pracę inną

Skutki podatkowe ustalenia istnienia stosunku pracy przez PIP

Od 8 lipca br. Państwowa Inspekcja Pracy ma uprawnienie do przekształcania – w drodze decyzji administracyjnej – umów cywilnoprawnych w stosunek pracy. Według art. 34 ust. 2f ustawy o PIP, datą zawarcia

Mechanizm podzielonej płatności

Mechanizm podzielonej płatności (MPP, split payment) polega na tym, że płatność za towar lub usługę, zrealizowana przez nabywcę specjalnym przelewem – tak zwanym komunikatem przelewu, nie trafia w całości na rachunek odbiorcy, ale zostaje

Większa ochrona przed mobbingiem

Tzw. ustawa antymobbingowa wejdzie w życie 5 listopada 2026 r. M.in. upraszczaona definicję mobbingu, wskazuje przykłady niepożądanych zachowań i wprowadza wyższe zadośćuczynienie dla osób, które doświadczyły tego zjawiska. Na pracodawców

OKI i podatki

Ustawa z 3 lipca 2026 r. o osobistych kontach inwestycyjnych wprowadza nowy instrument oszczędnościowo-inwestycyjny. Od 1 stycznia 2027 r. Polacy będą mogli korzystać z osobistych kont inwestycyjnych (OKI) – nowego, dobrowolnego

Zawieszenie jednoosobowej działalności gospodarczej

Zawieszenie działalności gospodarczej to przerwa w jej prowadzeniu. W trakcie zawieszenia przedsiębiorca nie może prowadzić działalności i osiągać z tego tytułu bieżących przychodów. W okresie w zawieszenia nie musi opłacać składek ZUS i podatku dochodowego