e-Doręczenia to usługa, która umożliwia wysyłanie i odbieranie korespondencji elektronicznie (za pomocą np. komputera, tabletu, smartfona), ze skutkiem równoważnym z listem
poleconym za potwierdzeniem odbioru.
Skrzynkę do e-Doręczeń będą musieli mieć przedsiębiorcyzarejestrowani w CEIDG i w KRS. Firmy zarejestrowane w CEIDG czy w KRS korzystają ze skrzynki do e-Doręczeń w Koncie Przedsiębiorcy na Biznes.gov.pl. Adres do e-Doręczeń firmy pozostaje stały, nawet jeśli zmieni się jej adres fizyczny.
Poza firmami jednoosobowymi i spółkami, adres do e-Doręczeń muszą też założyć inne podmioty niepubliczne wpisane do KRS, np. fundacje i stowarzyszenia.
Obowiązkowo z e-Doręczeń będą musieli korzystać także przedstawiciele niektórych zawodów zaufania publicznego. Dotyczy to: adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego, doradcy restrukturyzacyjnego, rzecznika patentowego i notariusza.
Administracja publiczna, urzędy centralne (w tym ZUS i KRUS) i jednostki samorządu terytorialnego zaczną posługiwać się e-Doręczeniami już 1 stycznia 2025 r. Do października 2029 r. wszystkie podmioty publiczne, jednostki samorządu terytorialnego, a także sądy, komornicy i prokuratura będą musiały prowadzić korespondencję urzędową poprzez e-Doręczenia.
Wniosek o utworzenie adresu do e-Doręczeń przez Biznes.gov.pl składają tylko firmy (tzn. przedsiębiorcy zarejestrowani w CEIDG, spółki jawne, spółki komandytowe, spółki komandytowo-akcyjne, spółki partnerskie, spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjne, proste spółki akcyjne, spółki europejskie, spółdzielnie, spółdzielnie europejskie, samorządy zawodowe podmiotów gospodarczych, towarzystwa reasekuracji wzajemnej, towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych, europejskie zgrupowania interesów gospodarczych, główny oddział zagranicznego zakładu reasekuracji, główny oddział zagranicznego zakładu ubezpieczeń, inne osoby prawne wykonujące działalność gospodarczą i wpisane do rejestru przedsiębiorców oraz oddziały zagranicznych przedsiębiorców). Po aktywacji adresu, firma korzysta ze skrzynki do e-Doręczeń w Koncie Przedsiębiorcy.
Jeżeli założysz skrzynkę do e-Doręczeń jako obywatel, powinieneś założyć kolejną dla swojej firmy – jako przedsiębiorca. Jeśli prowadzisz firmę jako adwokat, radca prawny, doradca podatkowy, doradca restrukturyzacyjny, rzecznik patentowy albo notariusz, to oprócz adresu dla swojej firmy, będziesz musiał mieć adres do e-Doręczeń związany z wykonywaniem zawodu zaufania publicznego. W tych przypadkach nie można posługiwać się tą samą skrzynką.
Jeżeli chcesz utworzyć adres do e-Doręczeń dla przedstawiciela zawodu zaufania publicznego, złóż wniosek za pośrednictwem e-usługi na stronie gov.pl. Przedstawiciele zawodów zaufania publicznego korzystają ze skrzynki do e-Doręczeń na mObywatel.gov.pl lub edoreczenia.gov.pl.
Ustawa o doręczeniach elektronicznych określa terminy, w których posługiwanie się adresem do e-Doręczeń stanie się obowiązkowe.
Przedsiębiorcy wpisani do CEIDG muszą więc założyć adres do e-Doręczeń do 1 października 2026 r.
Wniosek o utworzenie adresu do e-Doręczeń stanie się obowiązkowym elementem:
» wniosku o wpis do CEIDG – od 1 stycznia 2025 r.;
» wniosku o zmianę wpisu w CEIDG – w okresie od 1 lipca 2025 r. do 30 września 2026 r. (dotyczy to przedsiębiorców wpisanych do CEIDG do 31 grudnia 2024 r.).
Przedsiębiorcy zarejestrowani w CEIDG do 31 grudnia 2024 r. będą zatem mieli możliwość złożenia wniosku o utworzenie adresu do e-Doręczeń we wniosku o zmianę wpisu w CEIDG już od 1 stycznia 2025 r. Od 1 lipca 2025 r. przedsiębiorca, który będzie zmieniał swój wpis w CEIDG, będzie miał obowiązek podania danych do utworzenia adresu do e-doręczeń we wniosku o zmianę wpisu.
Przedstawiciele zawodów zaufania publicznego (adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego, doradcy restrukturyzacyjnego, rzecznika patentowego, notariusza) będą zobowiązani do posługiwania się e-Doręczeniami od 1 stycznia 2025 r.
Przedsiębiorcy wpisani do KRS przed 1 stycznia 2025 r., będą musieli wpisać adres do e-Doręczeń do BAE nie później niż 1 kwietnia 2025 r. Od 1 stycznia 2025 r. wniosek o utworzenie adresu do e-Doręczeń stanie się elementem wniosku o wpis do KRS.
Jeżeli wniosek będzie zawierał nieprawidłowe dane albo nie będzie spełniał innych wymagań, urząd wezwie wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania.
Jeśli wniosek będzie prawidłowo złożony, minister właściwy ds. cyfryzacji utworzy adres i skrzynkę do e-Doręczeń dla firmy. O tym dowiesz się z wiadomości e-mail przesłanej przez zespół e-Doręczeń – z instrukcją, jak aktywować adres. Wiadomość aktywacyjna zostanie wysłana na adres e-mail
podany w tym celu we wniosku. Jeśli jesteś przedsiębiorcą wpisanym do CEIDG i nie wyznaczyłeś administratora skrzynki, zadbaj o to, by we wniosku znalazł się twój adres e-mail, który regularnie sprawdzasz. W przypadku przedsiębiorców wpisanych do KRS, którzy muszą wyznaczyć administratora skrzynki, wiadomość aktywacyjna zostanie wysłana na adres e-mail administratora.
Aby adres do e-Doręczeń twojej firmy stał się widoczny w bazie adresów elektronicznych, a skrzynka zaczęła działać, potrzebna jest ich aktywacja. Po aktywacji adresu niezwłocznie minister właściwy ds. cyfryzacji wpisze adres do e-Doręczeń do bazy adresów elektronicznych i na aktywowany adres do e-Doręczeń przyjdzie wiadomość o jego wpisie do BAE. Od tego momentu urzędy, które mają adresy do
e-Doręczeń, będą przesyłać twojej firmie korespondencję tylko elektronicznie, na adres wpisany do BAE.
Usługa jest bezpłatna. Tylko jeśli wniosek składa pełnomocnik bądź prokurent, trzeba zapłacić odpowiednią opłatę skarbową.