Pracodawca powinien wiedzieć, że w 2019 r. informacje o dochodach zatrudnionych przezeń osób fizycznych za 2018 r. musi wysyłać do urzędu skarbowego wyłącznie elektronicznie, informacje PIT-8C, PIT-11, PIT-R do urzędu skarbowego przekazuje do 31 stycznia 2019 r. Na przesłanie informacji pracownikowi ma czas do końca lutego.
Jak złożyć, podpisać i przesłać informacje?
Do urzędu skarbowego pracodawca składa informacje o wypłaconych w 2018 r. wynagrodzeniach wyłącznie elektronicznie na właściwych wzorach formularzy:
- PIT-8C(9);
- PIT-11(24);
- PIT-R(19).
Ma na to czas do 31 stycznia.
Nie zmienia się termin składania rocznej deklaracji PIT-4R(8), PIT-8AR(7) oraz informacji IFT-1/IFT-1R(14) – składa się je do 28 lutego.
Należy złożyć informację na aktualnie obowiązującej wersji formularza. Oznaczenie wersji można znaleźć w prawym dolnym rogu formularza. Formularze można podpisać:
- podpisem kwalifikowanym – wszystkie formularze;
- danymi autoryzującymi – formularze: PIT-8C, PIT-11, IFT-1/IFT-1R, PIT-4R, PIT-8AR.
Formularze można przesłać za pomocą:
1.formularza interaktywnego Ministerstwa Finansów
Aby to zrobić, należy:
- wejść na stronę portalpodatkowy.mf.gov.pl;
- pobrać odpowiedni formularz z zakładki e-Deklaracje/Formularze; wypełnić formularz;
- podpisać go podpisem kwalifikowanym albo danymi autoryzującymi; wysłać.
2. modułu finansowo-księgowego
Przy wykorzystaniu odpowiednich aplikacji (modułów) można wysyłać deklaracje drogą elektroniczną, bezpośrednio z systemów finansowo-księgowych oraz automatycznie podpisać elektronicznie wszystkie przesyłane deklaracje.
Aby to zrobić, należy :
- wejść na stronę portalpodatkowy.mf.gov.pl;
- pobrać właściwą strukturę logiczną z sekcji Struktury dokumentów XML; wypełnić formularz;
- podpisać go podpisem kwalifikowanym albo danymi autoryzującymi; wysłać dokument ze swojej aplikacji.
3. Uniwersalnej Bramki Dokumentów (UBD)
Aby to zrobić, należy:
- uruchomić odpowiednią aplikację (moduł) zgodnie ze specyfikacją Wejścia – Wyjścia; wypełnić formularz;
- podpisać go podpisem kwalifikowanym albo danymi autoryzującymi;
- wysłać dokument do UBD.
W ten sposób można przesłać jednocześnie do 20 tys. deklaracji.
Pracodawca powinien pobrać i zachować Urzędowe Poświadczenia Odbioru (UPO).
Korekty deklaracji nie można złożyć za pomocą bramki UBD. Trzeba wysłać ją tylko jako pojedynczy dokument do systemu e-Deklaracje.
Jak udzielić pełnomocnictwa?
Jeśli pracodawca nie chce przesyłać informacji osobiście, to może to za niego zrobić jego pełnomocnik.
W tym celu należy wypełnić i dostarczyć do urzędu skarbowego druk UPL-1. Można to zrobić:
- papierowo – składając go w swoim urzędzie skarbowym;
- elektronicznie – przekazując go przez ePUAP.
Jedno pełnomocnictwo pozwoli pracodawcy złożyć informację, roczne rozliczenie podatku we wszystkich urzędach skarbowych.
Uniwersalna Bramka Dokumentów – czyli jak wysłać wiele dokumentów jednocześnie
Co to jest UBD?
Dzięki UBD można:
- przekazać do 20 tys. deklaracji (PIT-11, PIT-8C, PIT-R) jednocześnie. Jeśli przesyła się kilka dokumentów, należy skorzystać ze schematów informacji zbiorczych oznaczonych odpowiednio: PIT-11Z, PIT-8CZ, PIT-RZ;
- podpisać je podpisem kwalifikowanym, a jeśli składający jest płatnikiem zaliczek na podatek dochodowy i jest osobą fizyczną – także danymi autoryzującymi (to podpis elektroniczny, który zapewnia autentyczność deklaracji i podań opartych na danych autoryzujących);
- pobierać jedno Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO)
Korekty deklaracji nie można złożyć za pomocą bramki UBD. Można wysłać ją tylko jako pojedynczy dokument do systemu e-Deklaracje.
Bramka UBD
Przejdź do bramki UBD.
Informacje techniczne, które dotyczą działania UBD, można znaleźć w Specyfikacji Wejścia – Wyjścia.
Wersja testowa bramki UBD
Wersja testowa pozwoli na dostosowanie systemu informatycznego zainteresowanego do bramki UBD i korzystanie z tego kanału komunikacji.
Informacje techniczne, które dotyczą działania wersji testowej UBD, można znależć w zakładce e-Deklaracje/Do pobrania.
Na podst. www.finanse.mf.gov.pl