Reforma rynku pracy

Nowa ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia zakłada kompleksową modernizację instytucji rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia (PSZ) i form aktywizacji zawodowej oraz podnoszenie umiejętności kadr gospodarki.

Według autorów nowych przepisów, mają one odpowiadać na realne potrzeby i oczekiwania wszystkich zainteresowanych – zarówno poszukujących zatrudnienia, jak i pracodawców – Polaków i cudzoziemców.

Ustawa określa zadania państwa w zakresie aktywności zawodowej, wspierania zatrudnienia oraz rynku pracy, które są realizowane w celu: pełnego i produktywnego zatrudnienia, rozwoju zasobów ludzkich, wzmacniania integracji i solidarności społecznej oraz zwiększania mobilności na rynku pracy.

Z dniem wejścia w życie ustawy z dnia 20 marca 2025 r. straci moc ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Nowa ustawa adaptuje, z mniejszymi lub większymi modyfikacjami, szereg dotychczasowych rozwiązań z ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, porządkując je i wprowadzając jednocześnie szereg nowych rozwiązań. Przewidziano np., że niezależnie od okresu uprawniającego do zasiłku dla bezrobotnych będzie on wypłacany w pełnej wysokości. Nowe rozwiązania w zakresie usług i instrumentów rynku pracy zakładają m.in.

1. zmianę priorytetów działania PSZ na bardziej dopasowane do potrzeb rynku pracy. Będą one nastawione na rynek, klienta i potrzeby przedsiębiorców. Chodzi m.in. o:

» aktywizację osób biernych zawodowo, w tym rolników, którzy chcą się przekwalifikować – rolnicy, którzy posiadają powyżej 2 ha przeliczeniowe, nie mający stałych dochodów, będą mogli rejestrować się w urzędach pracy, tj. ubiegać się o status osoby bezrobotnej;

» wspieranie kierunkowe określonych grup, np. osób młodych, seniorów, osób z niepełnosprawnościami, kobiet z dziećmi chcących wrócić na rynek pracy oraz osób zainteresowanych własnym biznesem. Nowa ustawa np. wprowadza możliwość dofinansowania zatrudnienia emeryta.

» rozwijanie potrzebnych na rynku instrumentów itp. celem zwiększenia współczynnika aktywności zawodowej. Nowa ustawa likwiduje np. ograniczenia wiekowe w dostępie do różnych instrumentów rynku pracy, m.in. do bonu na zasiedlenie.

2. poprawę efektywności urzędów pracy i trwałości zatrudnienia osób wcześniej bezrobotnych;

3. zwiększenie mobilności osób szukających pracy. Dotychczas znaczącym utrudnieniem dla szukających pracy była konieczność rejestracji w urzędzie właściwym ze względu na adres zameldowania, a nie faktycznego zamieszkania. Ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia to zmienia.

4. skrócenie czasu poszukiwania pracy;

5. lepszą pomoc rodzinom, osobom powracającym na rynek pracy po urodzeniu dziecka, osobom opiekującym się osobami zależnymi (dziećmi, starszymi rodzicami, chorymi itp.). Przewidziano np. objęcie priorytetową pomocą bezrobotnych z rodzin wielodzietnych oraz osób samotnie wychowujących dzieci.

6. wsparcie pracodawców, zmniejszenie biurokracji i obowiązków sprawozdawczych dla przedsiębiorców;

7. unowocześnienie i zautomatyzowanie usług urzędów pracy. Nowe przepisy zakładają wdrożenie nowego systemu teleinformatycznego umożliwiającego uzyskiwanie pomocy online, a także zapewnienie lepszego dostępu do dobrej jakości ofert pracy.

8. zwiększenie efektywności i dostępności Krajowego Funduszu Szkoleniowego – zwiększenie dostępu do KFS osób prowadzących firmy jednoosobowe oraz osób pracujących na podstawie umów cywilnoprawnych;

9. uelastycznienie gospodarowania środkami Funduszu Pracy;

10. wprowadzenie pożyczki edukacyjnej w wysokości do 400% przeciętnego wynagrodzenia.

W ustawie o pomocy społecznej wyłączono z definicji dochodu do celów pomocy społecznej świadczeń z programu „Aktywny rodzic”. Dzięki temu otrzymywanie tych świadczeń nie będzie mieć wpływu na prawo do uzależnionych od dochodu świadczeń z pomocy społecznej i innych świadczeń/form wsparcia bazujących na definicji dochodu z ustawy o pomocy społecznej.

Natomiast w ustawie o świadczeniach przedemerytalnych wprowadzone zostało rozwiązanie, w wyniku którego umożliwiono zaliczenie okresu uprawniającego do nabycia prawa do świadczenia przedemerytalnego, okresu pobierania świadczenia pielęgnacyjnego, specjalnego zasiłku opiekuńczego lub zasiłku dla opiekuna, niezależnie od tego, z jakiej przyczyny osoba utraciła do nich prawo. Zrezygnowano bowiem z warunku, aby utrata prawa do omawianych świadczeń spowodowana była śmiercią osoby, nad którą opieka była sprawowana lub przyznaniem osobie, nad którą była sprawowana opieka, prawa do świadczenia wspierającego.

Z kolei w ustawie o praktykach absolwenckich wprowadzone zostały zmiany dające możliwość, w przypadku niepełnoletniego praktykanta, który ukończył szkołę ponadpodstawową i spełnia obowiązek nauki przez uczęszczanie na praktykę zgodnie z art. 36 ust. 12 ustawy – Prawo oświatowe, zawarcia umowy o praktyki absolwenckie na okres nie dłuższy niż do ukończenia przez niego 18. roku życia (dotychczasowe przepisy dają możliwość zawarcia umowy na okres nie dłuższy niż 3 miesiące).

Ustawa wejdzie w życie 1. dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem:

» zmian do ustawy o pomocy społecznej, które wejdą w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia;

» przepisów dotyczących wymogu posiadania przez instytucje realizujące szkolenia dla bezrobotnych i w ramach KFS wpisu do Bazy Usług Rozwojowych oraz utworzenia punktów obsługi osób młodych, które wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2026 r.

Podobne artykuły

Reforma rynku pracy

Nowa ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia zakłada kompleksową modernizację instytucji rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia (PSZ) i form aktywizacji zawodowej

Jaki paragon?

Paragon fiskalny, wydrukowany przez kasę rejestrującą, potwierdza sprzedaż. Sprzedawca musi dać klientowi paragon bez żądania, tj. niezależnie od tego, czy ten chce go dostać, czy

Jakie błędy prawne mogą kosztować Twoją firmę? Przykłady i porady

Prowadzenie działalności gospodarczej to codzienne podejmowanie decyzji – często pod presją czasu i zmieniających się przepisów. W takim środowisku nietrudno o pomyłki. Niestety, błędy prawne

Doradztwo podatkowo-prawne dla firm – dlaczego warto zainwestować w profesjonalną pomoc prawną?

Każda decyzja biznesowa może nieść za sobą konsekwencje prawne. Doradztwo podatkowe i prawne to konieczność. Firmy – zarówno te dopiero rozpoczynające działalność, jak i długoletni

Rozliczenie zagranicznych dochodów w PIT

Jeśli podatnik uzyskuje dochody z pracy za granicą, to aby ustalić, czy musi płacić podatek w Polsce, powinien określić, w jakim kraju ma miejsce zamieszkania

Jak rozliczyć się ze sprzedaży mieszkania?

Jeśli właściciel sprzedał dom lub mieszkanie, z reguły musi się rozliczyć z podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) z tego tytułu. Jeśli ktoś dokonał odpłatnego