Sprzedawca ma obowiązek wystawić paragon fiskalny

Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) przeprowadza kontrole i nakłada mandaty na sprzedawców, którzy – aby uniknąć płacenia podatków – nie wydają paragonów lub wydają je w nieprawidłowej formie (jak np. tzw. paragon kelnerski), a nawet zbierają paragony pozostawione przez klientów, by je anulować.

Obowiązek wystawienia paragonu ma zdecydowana większość podmiotów sprzedających towary i usługi osobom fizycznym. Ewidencjonować sprzedaży na kasie rejestrującej nie muszą (na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku
prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących) m.in.:

  1. Podmioty, które sprzedają towary lub świadczą usługi i:
    » zapłatę otrzymują wyłącznie za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, a dostarczają zakupione u nich towary przez pocztę lub firmy kurierskie;
    » ich roczna sprzedaż detaliczna nie przekracza 20 tys. zł (zwolnienie to nie dotyczy wielu branż – bez względu na wysokość obrotów, paragony fiskalne zawsze muszą wystawiać np. sprzedawcy takich produktów jak papierosy, komputery, perfumy, gaz płynny, a także np. usług taksówkarskich, fryzjerskich, kosmetycznych czy gastronomicznych);
  2. Koła gospodyń wiejskich;
  3. Rolnicy ryczałtowi, jeśli sprzedają towary pochodzące z własnej działalności rolniczej prowadzonej przez nich, w tym produkty roślinne i zwierzęce przetworzone w sposób inny niż przemysłowy. Przedsiębiorca, który pomimo obowiązku nie wystawia paragonu fiskalnego, popełnia wykroczenie skarbowe (tzw. oszustwo paragonowe).

W okresie od stycznia do maja 2024 r. KAS przeprowadziła 21 167 nabyć sprawdzających – w 4379 przypadkach stwierdzono nieprawidłowości (22,08%). W ramach tych działań nałożono 4379 mandatów karnych na łączną kwotę 6 888 625 zł.

Każdy paragon fiskalny zawiera charakterystyczne elementy, m.in.:
» napis „PARAGON FISKALNY”,
» NIP wystawcy, nazwę i adres punktu sprzedaży,
» centralnie umieszczone logo i numer unikatowy kasy. Przepisy dopuszczają, oprócz paragonu papierowego, również możliwość wydania paragonu w postaci elektronicznej, tzw. e-paragonu.

Klienci mogą zainstalować bezpłatną aplikację e-Paragony, która daje możliwość gromadzenia i przechowywania wszystkich otrzymanych paragonów fiskalnych w jednym miejscu – na smartfonie. To rozwiązanie dobrowolne (konsumenci i przedsiębiorcy mogą, ale nie muszą z niego korzystać) i zapewniające anonimowość. Aplikacja daje możliwość segregowania paragonów ze względu na rodzaje poniesionych wydatków i sprawdzenia statystyk dotyczących zakupów

    Podobne artykuły

    Powierzanie pracy cudzoziemcom

    Ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium RP oraz ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia wchodzą w życie 1 czerwca br. UŁATWIENIA

    Unijna dyrektywa DAC7 w walce z unikaniem opodatkowania

    Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę, która nakłada na operatorów platform obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw

    Reforma rynku pracy

    Nowa ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia zakłada kompleksową modernizację instytucji rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia (PSZ) i form aktywizacji zawodowej

    Jaki paragon?

    Paragon fiskalny, wydrukowany przez kasę rejestrującą, potwierdza sprzedaż. Sprzedawca musi dać klientowi paragon bez żądania, tj. niezależnie od tego, czy ten chce go dostać, czy

    Jakie błędy prawne mogą kosztować Twoją firmę? Przykłady i porady

    Prowadzenie działalności gospodarczej to codzienne podejmowanie decyzji – często pod presją czasu i zmieniających się przepisów. W takim środowisku nietrudno o pomyłki. Niestety, błędy prawne

    Doradztwo podatkowo-prawne dla firm – dlaczego warto zainwestować w profesjonalną pomoc prawną?

    Każda decyzja biznesowa może nieść za sobą konsekwencje prawne. Doradztwo podatkowe i prawne to konieczność. Firmy – zarówno te dopiero rozpoczynające działalność, jak i długoletni