Rozliczenie subwencji finansowej z “Tarczy Finansowej PFR 1.0”

|
Grupa Doradcza KDRC

Jak rozliczyć subwencję finansową otrzymaną w zeszłym roku z „Tarczy Finansowej PFR dla Małych i Średnich Firm”?

PFR przedstawił procedurę rozliczenia subwencji otrzymanych przez mikro, małe i średnie firmy. Co do zasady cały proces rozliczenia będzie odbywać się w bankowości elektronicznej banku, za pośrednictwem którego zawarto umowę subwencji finansowej. Przeprowadzić go będzie mogła – jednoosobowo – osoba, która posiada dostęp do bankowości elektronicznej firmy w tym banku.

Krok 1. Otrzymanie propozycji PFR. Przed upływem 12 miesięcy od wypłacenia subwencji finansowej, bank przedstawi przedsiębiorcy – w bankowości elektronicznej – propozycję PFR w zakresie wysokości subwencji finansowej podlegającej zwrotowi. Będzie to wstępnie uzupełniony formularz oświadczenia o rozliczeniu.

Krok 2. Sprawdzenie treści oświadczenia. Co do zasady, podpisanie oświadczenia o rozliczeniu (złożenie go), bez dokonywania w nim zmian dotyczących kwoty subwencji finansowej do zwrotu, będzie oznaczać, że przedsiębiorca zgadza się na wyliczoną przez PFR wysokością tej kwoty (kwota bezsporna). Wtedy nie będzie możliwości późniejszego kwestionowania tej kwoty w postępowaniu wyjaśniającym.

Krok 3. Uzupełnienie brakujących danych, tj:

  • oświadczenia o wysokości straty na sprzedaży (tylko MŚP) – w przypadku nieuzupełnienia tego pola, PFR przyjmie wartość straty = 0,
  • oświadczenia o spadku przychodów – w razie braku danych w rejestrach (dot. listy kodów PKD uprawniających do 100% umorzenia subwencji),
  • innych oświadczeń – np. o odpowiedzialności karnej, o przeniesieniu rezydencji podatkowej (jeśli wymagane) czy o przekształceniu. 

Krok 4. Podpisanie oświadczenia – za pomocą narzędzi autoryzacyjnych przekazanych przez bank. Oświadczenie o rozliczeniu subwencji finansowej przedsiębiorca ma obowiązek złożyć nie wcześniej niż pierwszego dnia po upływie 12 miesięcy liczonych od dnia wypłacenia firmie subwencji finansowej oraz nie później niż w terminie 10 dni roboczych od upływu 12 miesięcy liczonych od dnia wypłacenia subwencji finansowej.

Krok 5. Weryfikacja oświadczenia przez PFR.

Krok 6. Podjęcie decyzji przez PFR. Po rozpatrzeniu oświadczenia o rozliczeniu subwencji finansowej bądź po upływie terminu na jego złożenie PFR podejmie jedną z 3 decyzji:

  • decyzję określającą kwotę subwencji finansowej podlegającą zwrotowi. Subwencja finansowa będzie podlegać zwrotowi w kwocie wskazanej w treści decyzji PFR, zgodnie z otrzymanym od banku harmonogramem spłat.
  • decyzję określającą kwotę subwencji finansowej podlegającą zwrotowi w całości. Taką decyzję otrzymają przedsiębiorcy, którzy naruszyli warunki programowe, co powoduje obowiązek zwrotu całej otrzymanej subwencji finansowej – w terminie 14 dni roboczych od dnia udostępnienia przedsiębiorcy tej decyzji PFR.
  • decyzję informującą o zidentyfikowaniu przez PFR okoliczności, które uniemożliwiają ustalenie wysokości subwencji finansowej podlegającej zwrotowi.

Więcej na stronach PFR.