Przegląd prasy dla przedsiębiorców (T6)

|
Grupa Doradcza KDRC

ULGA IP BOX – ANALIZA NAJNOWSZYCH INTEREPRETACJI PODATKOWYCH

Ulga IP BOX została wprowadzona do polskiego systemu prawnego ustawą z dnia 23 października 2018 r.  o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw. Datą jej wejścia w życie jest 1 stycznia 2019 r. – jest to zatem stosunkowo nowa instytucja prawa podatkowego.  Mówiąc w skrócie, umożliwia ona podatnikom, którzy prowadzą działalność badawczo – rozwojową, skorzystanie z preferencyjnej stawki opodatkowania w wysokości 5% podatku PIT lub CIT od dochodów uzyskanych z wytworzonych lub ulepszonych kwalifikowanych praw własności intelektualnej, oczywiście po spełnieniu wszelkich warunków wyznaczonych ustawą.  

Najnowsze interpretacje dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej nie dopuszczają uwzględnienia dochodów, od których przysługuje ulga IP BOX, do ustalenia podstawy obliczenia daniny solidarnościowej. Stanowisko KIS wynika z prostego powodu – dochody te nie zostały wskazane w art. 30h ust. 2 ustawy o PIT, który reguluje instytucję daniny solidarnościowej.  

Wskazany przepis  mówi o tym, iż podstawę obliczenia daniny solidarnościowej stanowi nadwyżka ponad 1 000 000 zł sumy dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach: 

  • określonych w przepisach dotyczących dochodów opodatkowanych według skali podatkowej; 
  • określonych w przepisach dotyczących podatku zryczałtowanego od dochodów z odpłatnego zbycia papierów wartościowych i instrumentów finansowych; 
  • określonych w przepisach dotyczących podatku dochodowego od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej; 
  • określonych w przepisach dotyczących podatku od dochodów zagranicznej jednostki kontrolowanej po ich pomniejszeniu o kwoty składek na ubezpieczenie społeczne i kwot uwzględnionych w podstawie opodatkowania podatnika dywidendy otrzymanej od zagranicznej jednostki kontrolowanej oraz kwoty dochodu z odpłatnego zbycia przez podatnika udziału w zagranicznej jednostce kontrolowanej, w części uwzględnionej w jego podstawie opodatkowania. 

Jak łatwo zauważyć, wśród wymienionych przepisów brakuje przepisu o  dochodach z kwalifikowanych praw własności intelektualnej, wobec czego nie można ich uwzględnić przy ustalaniu podstawy obliczenia daniny solidarnościowej.  

(Interpretacja  indywidualna dyrektora KIS z 14 lutego 2020 r. sygn. 0112-KDIL2-1.4011.110.2019.1.AMN oraz interpretacja indywidualna dyrektora KIS z 3 lutego 2021 r., sygn. 0115-KDIT1.4011.800.2020.2.MR)  

KARTA PODATKOWA DLA LEKARZY – NOWE PRZEPISY BUDZĄ WĄTPLIWOŚCI

  • Nowelizacja przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zniosła wiele barier uniemożliwiających skorzystanie przez podatników z ryczałtu i karty podatkowej. Problem w tym, że wprowadzone zmiany budzą wątpliwości zarówno wśród podatników, jak i urzędów skarbowych.
  • Urzędnicy czekają na wydanie przez Ministerstwo Finansów wytycznych, jednak w tym czasie biegnie czas na wydanie decyzji ustalającej wysokość podatków.
  • Wielu lekarzy uznało, że karta podatkowa jest dla nich korzystna i dlatego złożyli wniosek o zastosowanie tej formy opodatkowania (PIT-16). Mieli na to czas do 20 stycznia br.
  • Jednak równie znaczna część lekarzy nie skorzystała z takiej możliwości z obawy o utratę prawa do liniowego PIT w przypadku, gdy decyzja naczelnika będzie niekorzystna.
  • Co do zasady, naczelnik urzędu skarbowego ma maksymalnie dwa miesiące na wydanie decyzji. Jednak termin ten często nie jest dochowywany Medycy boją się, że jeśli będą czekać na decyzję zbyt długo, to stracą szansę na skorzystanie z podatku liniowego, gdyż termin wyboru mija 20 lutego.
  • Wątpliwości budzi głównie ograniczenie, zgodnie z którym przy prowadzeniu działalności opodatkowanej kartą, nie można korzystać z usług osób niezatrudnionych na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne.
  • Lekarze wykonując swoje zadania w szpitalach, często muszą współpracować np. z pielęgniarkami lub technikami, których zatrudnia szpital, a nie dany lekarz.
  • Zdaniem KIS, korzystanie z takiej pomocy wyklucza prawo do karty podatkowej. W jednej z interpretacji Dyrektor KIS stwierdził, że usługi wykonywane przez pielęgniarkę nie mogą być uznane za usługi specjalistyczne, jeżeli pielęgniarka nie jest zatrudniona przez lekarza na umowę o pracę. Ponieważ za usługi specjalistyczne uważa się czynności i prace wchodzące w inny niż zgłoszony zakres działalności, niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi. Dlatego według KIS korzystanie z pomocy pielęgniarki wyklucza możliwość zastosowania karty podatkowej.

KRAJOWY SYSTEM E-FAKTUR OD PAŹDZIERNIKA 2021 R. 

Krajowy System e-Faktur to ogólnokrajowy program informatyczny, w którym przedsiębiorcy będą mogli wystawiać i otrzymywać elektroniczne faktury ustrukturyzowane. Będzie to ustandaryzowany dokument, czytelny i przejrzysty dla użytkowników.  W pierwszej fazie korzystanie z systemu będzie dobrowolne, ale docelowo od 2023 r. stanie się obowiązkowe. Osoby, które zdecydują się na wysyłkę ustandaryzowanych faktur za pomocą platformy proponowanej przez Ministerstwo Finansów i przy tym spełnią dodatkowe warunki, będą mogły odzyskać VAT w 40 dni, a nie jak dotychczas 60 dni od złożenia wniosku. Dzięki platformie łatwiej będzie też skorygować swoje rozliczenia in minus, czyli obniżyć podstawę opodatkowania. Ponadto faktury ustandaryzowane będą dostępne dla skarbówki i nie trzeba będzie przesyłać na żądanie fiskusa jednolitego pliku kontrolnego JPK_FA. Przy okazji nie będzie obowiązku ich archiwizowania. Zmiany uproszczą kontrolę rozliczeń przedsiębiorców, pozwolą na stopniowe uszczelnianie luki w VAT. Skorzysta na tym fiskus, jak i sami podatnicy. Z założeń Ministerstwa wynika, że w 2021 r. co dziesiąty podatnik VAT może zdecydować się na wystawianie i przesyłanie faktur ustandaryzowanych. Poza wystawianiem, przesyłaniem i otrzymywaniem faktur ustrukturyzowanych, Krajowy System e-faktur ma również posiadać funkcje ich przechowywania, oznaczania numerem identyfikującym przydzielonym przez ten system oraz weryfikowania zgodności z określonym i udostępnionym wzorem takiej faktury. Faktury będą miały charakter ujednolicony. Oznacza to, że każda z nich będzie musiała zawierać określone informacje i będzie musiała mieścić się w pewnym schemacie, by rządowe serwery mogły ją poprawnie zinterpretować. System będzie służył do analizy i kontroli danych z faktur ustrukturyzowanych oraz wysyłki komunikatów dotyczących wystawienia, odrzucenia albo braku możliwości wystawienia faktury ustrukturyzowanej. Wprowadzając rządowe centrum faktur Ministerstwo Finansów będzie miało lepszą kontrolę nad przedsiębiorcami i skuteczniej będzie mogło przeciwdziałać wyłudzeniom podatku VAT. Wprowadzenie systemu e-Faktur to duża zmiana dla firm i biur rachunkowych. Każda firma będzie mogła je ściągnąć do swojego systemu księgowego. Z perspektywy podatnika ustrukturyzowana e-faktura przyniesie wiele udogodnień m.in. wygodę, standaryzację, bezpieczeństwo i przyspieszenie obrotu, nie będzie istniała możliwość zagubienia lub zniszczenia faktury wystawionej za pośrednictwem KSeF. Biorąc pod uwagę to, że jak na razie omawiane rozwiązanie będzie dobrowolne, przedsiębiorcy jeśli są zainteresowani wystawianiem i otrzymywaniem faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur, to muszą z wyprzedzeniem przygotować się do wdrożenia odpowiednich rozwiązań mających na celu prawidłowe przygotowanie ustrukturyzowanej e-faktury i przesłanie jej na platformę.

ZMIANY W PRZEPISACH DOTYCZĄCYCH OBOWIĄZKOWEGO MECHANIZMU PODZIELONEJ PŁATNOŚCI (MPP)

Wraz z wejściem pakietu SLIM VAT, z początkiem nowego roku, zostały wprowadzone także zmiany w przepisach dotyczących Mechanizmu Podzielonej Płatności.

Poniżej krótkie zestawienie ww. zmian:

  1. Doprecyzowanie przepisu określającego obowiązek dokonywania płatności z zastosowaniem MPP poprzez wskazanie, że obowiązek ten istnieje, jeżeli kwota należności ogółem przekracza 15.000 zł lub równowartość tej kwoty wyrażoną w walucie obcej – art. 108a ust. 1a ustawy o VAT stanowi – „przy dokonywaniu płatności za nabyte towary lub usługi wymienione w załączniku nr 15 do ustawy, udokumentowane fakturą, w której kwota należności ogółem przekracza kwotę 15 000 zł lub jej równowartość wyrażoną w walucie obcej, podatnicy są obowiązani zastosować mechanizm podzielonej płatności. Do przeliczania na złote kwot wyrażonych w walucie obcej stosuje się zasady przeliczania kwot stosowane w celu określenia podstawy opodatkowania”.
  2. Wyłączenie obowiązku stosowania MPP bez względu na rodzaj potrącenia umownego – od 1 stycznia 2021 r. zastosowanie obowiązkowego MPP wyłączone jest w każdym przypadku uregulowania należności wynikającej z faktury VAT w drodze potrącenia.
  3. Wprowadzenie możliwości dokonywania płatności z rachunku VAT kwoty odpowiadającej kwocie VAT z tytułu importu towarów czy też należności celnych na rzecz agencji celnych.
  4. Umożliwienie składania wniosków o uwolnienie środków z rachunku VAT przez podmioty niebędące podatnikami podatku VAT.
  5. Rozszerzenie przypadków, gdy nie jest wymierzane dodatkowe zobowiązanie ze względu na zastosowanie MPP.
  6. Dostosowanie treści załącznika nr 15 do ustawy o VAT do PKWiU 2015 r. – niniejsza zmiana wynika z modyfikacji zasad identyfikowania towarów wskazanych w załączniku numer 15. Do 31 grudnia ubiegłego roku, towary były kwalifikowane według PKIWiU 2008, zaś od nowego roku zastosowanie ma klasyfikacja PKWiU 2015.