Cotygodniowy przegląd prasy (T26)

|
Grupa Doradcza KDRC

Elektroniczne wnioski do KRS

Od 1 lipca wchodzi w życie długo zapowiadana nowelizacja ustawy Kodeks postępowania cywilnego oraz ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym. Oznacza to, że po wskazanej dacie ani nie nadamy wniosków do KRS pocztą ani nie złożymy ich w biurze podawczym sądu. Regułą będzie, iż postępowanie odbywać się będzie w formie elektronicznej.

Co prawda Krajowy Rejestr Sądowy prowadzi nie tylko rejestr przedsiębiorców, jednak to właśnie przedsiębiorców w głównej mierze dotyczy przywołana zmiana. Stowarzyszenia czy fundacje będą mogły wybrać, w jakiej formie procedować swoje wnioski.

Wnioski w dalszym ciągu podpisywać będzie mógł zarówno sam przedsiębiorca, jak i jego pełnomocnik z tą różnicą, że podpis będzie musiał być złożony elektronicznie, a więc za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego, podpisu osobistego bądź profilu zaufanego. Na tej samej zasadzie będą uwierzytelniane za zgodność z oryginałem załączniki dołączone do wniosków i składane przez profesjonalnych pełnomocników.

Nie tylko wnioski inicjujące postępowanie zostały objęte postępowaniem elektronicznym – wszystkie środki zaskarżenia konieczne do złożenia w danym postępowaniu również obowiązuje wymóg elektronizacji.

Jedną z bardziej niekorzystnych zmian dla przedsiębiorców jest wprowadzenie reguły zwrotu błędnych wniosków niezależnie od tego, czy strona reprezentowana jest przez profesjonalnego pełnomocnika. Przedsiębiorca niekorzystający z pomocy prawnej profesjonalisty sam będzie musiał uporać się ze zwrotem wniosku. Przepisy stanowią, że w takiej sytuacji podmiot może wnieść uzupełniony wniosek ponownie w terminie 7 dni od dnia zwrotu, a takie wniesienie będzie odnosiło skutki od pierwotnej daty złożenia wniosku.

Ustawodawca wprowadził pewne ułatwienie dla przedsiębiorców i przygotował interaktywne formularze, na których wnioski będą składane. Motywacją do wprowadzenia nowych regulacji jest przede wszystkim usprawnienie postępowań rejestrowych i przyspieszenie procedowania wniosków o wpis lub zmianę danych w KRS.

Brak zwolnienia od podatku dla usług finansowych

Kolejne projektowane nowelizacje ustaw o PIT i CIT nie przynoszą dobrych wieści dla podatników. Od 2022 r. podatnik świadczący usługi finansowe będzie miał możliwość wyboru formy opodatkowania, jednak możliwość ta ograniczona została jedynie do transakcji zawieranych z przedsiębiorcami. Następnie wybrany sposób opodatkowania będzie musiał być stosowany przez podatnika co najmniej przez dwa lata.

Ten sam projekt przewiduje wprowadzenie porozumień inwestycyjnych, zmiany w wydawaniu WIS oraz możliwość wyboru opodatkowania niektórych usług podatkiem VAT.

Aktualnie wszystkie usługi finansowe są zwolnione od VAT-u, co dla instytucji finansowych oznacza, że nie mogą one odliczyć podatku naliczonego zawartego w cenie nabytych przez nie towarów i usług. Planowana zmiana ma na celu umożliwienie opodatkowania usług finansowych świadczonych na rzecz przedsiębiorców VAT-em, a w konsekwencji umożliwienie także wspomnianego odliczenia.

Zapowiadana nowelizacja w głównej mierze dotyczyć będzie banków, funduszy inwestycyjnych
i SKOK-ów. Jeżeli zdecydują się one na ovatowanie swoich usług świadczonych przedsiębiorcom, to będą one musiały odprowadzać ten podatek od każdej takiej transakcji. Nie ma mowy o wybiórczym stosowaniu opodatkowania.

Pakiet e-commerce wchodzi w życie

Z dniem 1 lipca 2021 r. weszły w życie zmiany dostosowujące polskie przepisy do unijnego pakietu e-commerce, tj. dyrektywy 2017/2455 oraz 2019/1995.

Głównym założeniem zmian jest uszczelnienie VAT w handlu elektronicznym pomiędzy przedsiębiorcami a konsumentami w całej Unii Europejskiej. Zmiany mają wzmocnić pozycję przedsiębiorców z krajów UE oraz ograniczyć dotychczas uprzywilejowaną pozycję firm z krajów spoza UE. Przed zmianami, od towarów z krajów trzecich łatwo można było uniknąć VAT, co powodowało, że towary proponowane przez firmy miały niższe ceny, co negatywnie wpływało na konkurencję.

Nowelizacja przepisów dotyczących podatku VAT, dotyczą nie tylko rozliczeń VAT od przesyłek kupowanych np. na AliExpress oraz innych portali, ale także przesyłek wewnątrzunijnych. Dotychczasowe przepisy regulujące sprzedaż wysyłkową zostaną zastąpione przepisami o wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość (WSTO). Dodatkowo wprowadzono nowy limit – 10 tys. euro (42 tys. zł) rocznie, po przekroczeniu którego podatek VAT będzie musiał zostać rozliczony w państwie konsumpcji. Jednakże nie będzie już potrzeby rejestracji do VAT w krajach, do których wysyłają towary konsumentom i rozliczania tam podatku. Podatnicy mogą skorzystać z uproszczenia – One Stop Shop (OSS) i rozliczyć VAT w kraju. Polski fiskus przekaże następnie podatek do właściwego kraju unijnego (państwu konsumpcji).

Zmieniły się również zasady rozliczania VAT dla przesyłek spoza UE o wartości do 150 euro, wprowadzono nową procedurę sprzedaży na odległość towarów importowanych (SOTI). Z kolei podatek od przesyłek z Chin lub USA będą pobierać internetowe platformy sprzedażowe, które staną się podatnikami VAT. Do zapłaty podatku będzie służyć importowy punkt kompleksowej obsługi (IOSS).

Wprowadzono jednak zastrzeżenie, zgodnie z którym jeśli platforma podatku nie pobierze, wówczas obowiązek ten zostanie przeniesiony na pocztę, firmy kurierskie i agencje celne.

ZUS pomoże przedsiębiorcom w prowadzeniu rozliczeń   

Zgodnie z przyjętą przez ZUS strategią na lata 2021-2025, w 2023 r. ZUS przejme od przedsiębiorców obowiązek ustalania wysokości składek oraz zgłaszania pracowników do ubezpieczeń oraz wyrejestrowania z nich. Na początku zmiana będzie dotyczyć tylko jednoosobowych działalności gospodarczych, jednak w przyszłości zmiana obejmie kolejnych przedsiębiorców.

ZUS otrzyma od przedsiębiorcy jednolity plik ubezpieczeniowy z informacjami na temat sytuacji swojej i ubezpieczonych zatrudnionych w jego firmie. Następnie na podstawie zgromadzanych danych organ rentowy wykona odpowiednie wyliczenia i poinformuje płatnika o wyniku. Przedsiębiorca będzie miał możliwość zgłoszenia zastrzeżeń, w przypadku ich braku będzie mógł po prostu opłacić składkę. Jeśli ten ostatni nie będzie miał zastrzeżeń do przygotowanych przez zakład wyliczeń, wystarczy, że opłaci składkę.

Wstępny harmonogram działania zakłada, że rozliczenia osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą organ rentowy przejmie od kwietnia 2023 r. W przypadku płatników zatrudniających:

  • do 20 ubezpieczonych – pierwsze składki planuje rozliczyć za listopad 2023 r.,
  • do 50 ubezpieczonych – pierwsze składki ma rozliczyć za grudzień 2023 r.,
  • 50 i więcej ubezpieczonych – pierwsze składki ma rozliczyć za styczeń 2024 r.