Cotygodniowy przegląd prasy (T12)

|
Grupa Doradcza KDRC

Od 2021 r. dywidenda z Wielkiej Brytanii opodatkowana CIT

W związku z Brexitem przedsiębiorcy powinni przygotować się na skutki także w prawie podatkowym. Do grudnia 2020 r. dywidendy otrzymywane z brytyjskich spółek mogły korzystać ze zwolnienia przedmiotowego od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 20 ust. 3 ustawy o CIT, który stanowi, że zwalnia się od podatku dochodowego dochody (przychody) uzyskiwane przez podatników z tytułu dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

1) wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka podlegająca w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania;

2) uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego, mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

3) spółka, o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1;

4) spółka, o której mowa w pkt 2, nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.

Regulacja ta pierwotnie miała na celu uniknięcie podwójnego opodatkowania. Na podstawie przytoczonych przepisów przychód taki był zwolniony z opodatkowania w Polsce, a w kraju, w którym powstał, odprowadzano od niego właściwy podatek dochodowy rezygnując z podatku u źródła.

Od początku bieżącego roku Wielka Brytania nie jest już jednak ani członkiem Unii Europejskiej ani Europejskiego Obszaru Gospodarczego, wobec czego do przychodów uzyskiwanych na jej terytorium nie będzie można zastosować wskazanego powyżej zwolnienia.

Z pomocą przychodzi jednak jeszcze zawarta pomiędzy Polską a Wielką Brytanią umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania. Zauważyć należy, iż zgodnie z art. 10 tej umowy, który reguluje wypłacanie międzynarodowych dywidend, jeżeli polska spółka otrzyma dywidendę od spółki brytyjskiej, to przychód ten może być zwolniony z opodatkowania w Wielkiej Brytanii, a cały należny podatek będzie można odprowadzić w Polsce pod warunkiem, że polski podmiot w dniu wypłaty będzie posiadał nieprzerwanie przez okres 24 miesięcy co najmniej 10% udziałów w brytyjskiej spółce.

Brak jest jednak konsekwencji wśród przepisów ustawy o CIT. Zgodnie bowiem z załącznikiem nr 4 do tej ustawy Wielka Brytania nadal jest podmiotem, o którym mowa w art. 20 ust 14 ustawy o CIT, do których to podmiotów stosuje się odpowiednio przepisy o zwolnieniu przedmiotowym z art. 20 ust. 3. Samo brzmienie przepisu art. 20 ust. 14 mówiące o odpowiednim stosowaniu może jednak sugerować, że zwolnienie to w dalszym ciągu obowiązuje. Odpowiednie stosowanie nie jest stosowaniem bezpośrednim przepisu, wobec czego stosując odpowiednio jakąś regulację należy dopasować ją do celu, jaki ma przez to zostać osiągnięty. Z drugiej strony może być to też zwykłe niedopatrzenie ustawodawcy. Wątpliwości w tym zakresie prawdopodobnie nie zostaną rozstrzygnięte do czasu zajęcia oficjalnego stanowiska przez Rząd. 

Spółki nieruchomościowe

Ostatnia nowelizacja ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadziła nie tylko zmiany w zakresie podatku CIT od spółek komandytowych i jawnych, ale także dodała do ustawy nowy twór, jakim są spółki nieruchomościowe.

Zgodnie z nowymi przepisami spółką nieruchomościową jest podmiot inny niż osoba fizyczna, obowiązany do sporządzania bilansu na podstawie przepisów o rachunkowości, w którym na pierwszy dzień roku podatkowego, a w przypadku gdy spółka nieruchomościowa nie jest podatnikiem podatku dochodowego i posiada co najmniej 50% wartości rynkowej aktywów, bezpośrednio lub pośrednio, stanowiła wartość rynkowa nieruchomości położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw do takich nieruchomości oraz wartość rynkowa tych nieruchomości przekraczała 10 000 000 zł albo równowartość tej kwoty określoną według kursu średniego walut obcych, ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego pierwszy dzień roku podatkowego. Wskazane 50% wartości rynkowej aktywów oblicza się na konkretny dzień z rozróżnieniem na to, czy spółka jest podatnikiem podatku dochodowego czy też nie oraz z uwzględnieniem daty rozpoczęcia prowadzenia przez nią działalności gospodarczej.

Spółki te zostały obarczone przez ustawodawcę obowiązkiem wpłacenia podatku „u źródła” w wysokości 19%, jeżeli nierezydent sprzedaje udziały lub akcje takie, z których wykonać można co najmniej 5% praw głosu.

Dodatkowo zarówno spółka, jak i podatnik, który posiada co najmniej 5% akcji lub udziałów, mają obowiązek sprawozdawczy polegający na poinformowaniu szefa KAS o podmiotach, które 5% udziałów lub akcji, czy ogółu praw i obowiązków w spółce, posiadają w sposób bezpośredni lub pośredni, a także o liczbie udziałów, akcji i ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw o podobnym charakterze posiadanych bezpośrednio lub pośrednio przez te podmioty.

Zgodnie z przepisami informacja taka powinna wpłynąć do szefa KAS do końca trzeciego miesiąca po zakończeniu roku obrotowego spółki nieruchomościowej, według stanu na ostatni dzień jej roku podatkowego lub obrotowego.

Z ostatnich wyjaśnień Ministerstwa Finansów wynika jednak, iż obowiązek ten nie obowiązuje w 2021 r., a pierwsze takie sprawozdanie należy złożyć do końca marca 2022 r.

Zmiany w akcyzie od samochodów osobowych

  • Senat ma przyjąć zmiany, które w założeniu mają uszczelnić pobór akcyzy od samochodów osobowych. Zmiany mają wejść w życie z dniem 1 lipca 2021 r.
  • Nowelizacja przede wszystkim ma na celu wyeliminowanie problemu unikana akcyzy od samochodów osobowych. Chodzi tu o sytuację, w której z zagranicy sprowadza się samochody osobowe zarejestrowane jako ciężarowe lub specjalne, a następnie są przerejestrowane.
  • Zmiany zakładają, iż w przypadku rejestracji w Polsce samochodów ciężarowych i specjalnych o dopuszczalne masie do 3,5t  wymagany będzie dokument potwierdzający brak obowiązku zapłaty akcyzy. Przerejestrowanie pojazdu na samochód osobowy będzie wymagało zawiadomienia oraz zapłaty akcyzy.
  • Dodatkowo akcyzie będzie podlegać nabycie auta osobowego wcześniej niezarejestrowanego w Polsce, jeśli nie uda się ustalić podmiotu, który miał obowiązek zapłaty akcyzy.
  • MF określi również nowe wzory dokumentów potwierdzających zapłatę akcyzy lub brak takiego obowiązku.

Opis i wartościowanie stanowisk pracy jako skuteczna metoda na uniknięcie zarzutów o dyskryminację płacową?

  • Najczęściej do poczucia dyskryminacji i nierównego traktowania przyczyniają się błędy w polityce płacowej, a także nieuporządkowane i niezrozumiałe regulacje wewnętrzne, w tym np. regulaminy wynagradzania. Problem rodzi również rezygnacja z opisu stanowisk i wartościowania pracy.
  • Wartościowanie stanowisk pracy powinno polegać na porównaniu stanowisk z innymi stanowiskami na tle całego przedsiębiorstwa, ważne jest również uwzględnienie sytuacji na rynku pracy. Wartościowanie powinno pozwolić na uporządkowanie hierarchii stanowisk a także wskazanie różnic między nimi.
  • Wartościowanie umożliwi także powstanie hierarchii płac, która w zależności od okoliczności może być korygowana.
  • Należy pamiętać, iż brak konkretnych zasad wynagradzania pracowników rodzi ryzyko wstąpienia przez pracowników przeciwko pracodawcy do sądu i domaganie się odszkodowań z tego tytułu.