Aktualności: podatki, przedsiębiorczość, prawo, kadry i ZUS

|
Grupa Doradcza KDRC

 PODATKI 

KASY REJESTRUJĄCE W AUTOMATACH

Jak poinformowało Ministerstwo Finansów, przepisy dotyczące kas rejestrujących przewidują specjalne rozwiązania dla sprzedaży towarów lub usług przy zastosowaniu automatów. Podatnicy, którzy prowadzą działalność gospodarczą przy zastosowaniu automatów i będą używać kas rejestrujących do prowadzenia ewidencji sprzedaży, mogą nie wystawiać paragonu fiskalnego i paragonu fiskalnego anulowanego w postaci papierowej, jeżeli zapewnią nabywcy możliwość zapoznania się z danymi o sprzedaży poprzez ich odpowiednie wyświetlenie na urządzeniu do automatycznej sprzedaży towarów i usług w sposób określony w przepisach o wymaganiach technicznych (kryteriach i warunkach technicznych) dla kas.

Kasa zainstalowana w urządzeniach do automatycznej sprzedaży towarów i usług może nie emitować paragonu fiskalnego i paragonu fiskalnego anulowanego w postaci papierowej, pod warunkiem wyświetlania na wyświetlaczu dla nabywcy określonych pozycji paragonu dotyczących transakcji sprzedaży przez nie mniej niż 30 sekund lub do rozpoczęcia kolejnej transakcji sprzedaży.

Podatnicy mają możliwość wydania paragonu w postaci elektronicznej. Przy prowadzeniu ewidencji przy użyciu kas on-line, można wystawiać i wydawać nabywcy, za jego zgodą i w sposób z nim uzgodniony, paragon fiskalny lub fakturę w postaci elektronicznej. Jeżeli rozpoczęta sprzedaż nie zostanie dokonana, podatnik może wystawić paragon fiskalny anulowany lub fakturę anulowaną w postaci elektronicznej.

WIZYTA W URZĘDZIE SKARBOWYM TYLKO PO REZERWACJI

W sytuacjach, gdy nie możesz załatwić swojej sprawy elektronicznie lub przez telefon i musisz udać się do urzędu skarbowego, wcześniej umów się na wizytę. Ze względu na sytuację epidemiczną konieczna jest rezerwacja terminu i godziny wizyty. Najprościej zrobić to przez internet za pomocą elektronicznego formularza, dostępnego na stronie podatki.gov.pl. Bez umawiania wizyty dokumenty możesz złożyć w urnie wystawionej w urzędzie (bez potwierdzenia odbioru).

Wiele spraw z urzędem skarbowym możesz załatwić online, m.in. przez serwis e-Urząd Skarbowy.

 PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ 

ZAPOBIEGANIE PRANIA PIENIĘDZY I FINANSOWANIU TERRORYZMU

Nowelizacja ustawy o przeciwdziałaniu prania pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu oraz niektórych innych ustaw wdraża unijną tzw. 5 dyrektywę AML, zwiększającą transparentność przepływów finansowych. Doprecyzowuje m.in. zakres stosowania przez instytucje obowiązane środków bezpieczeństwa finansowego, a także działań podejmowanych przez nie w zakresie relacji związanych z państwami trzecimi wysokiego ryzyka.

Nowelizacja:

  •  uszczegóławia definicje m.in. beneficjenta rzeczywistego, państwa członkowskiego, grupy oraz osób zajmujących eksponowane stanowiska polityczne;
  •  rozszerza katalog instytucji obowiązanych, m.in. o osoby lub podmioty prowadzące handel dziełami sztuki, przedmiotami kolekcjonerskimi oraz antykami o wartości co najmniej 10 tys. euro;
  •  poszerza zakres statystyk gromadzonych przez Generalnego Inspektora Informacji Finansowej (GIIF), zakres rocznego sprawozdania przedstawianego przez GIIF Prezesowi Rady Ministrów, jak też zakres krajowej oceny ryzyka;
  • określa zasady przechowywania przez instytucje obowiązane dokumentów i informacji uzyskanych w wyniku stosowania środków bezpieczeństwa finansowego, jak też zasady działań podejmowanych przez nie w zakresie relacji związanych z państwami trzecimi wysokiego ryzyka;
  • rozszerza swój zakres przedmiotowy o warunki wykonywania działalności gospodarczej przez niektóre instytucje obowiązane;
  • rozszerza przypadki obowiązkowego stosowania przez instytucje zobowiązane środków bezpieczeństwa. finansowego bądź wzmożonych środków bezpieczeństwa finansowego;
  • uzupełnia przepisy dotyczące prowadzenia Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR);
  • wprowadza mechanizmy weryfikacji danych zawartych w CRBR oraz obowiązek rejestrowania podmiotów świadczących usługi wymiany walut pomiędzy walutami wirtualnymi i dostawców kont waluty wirtualnej;
  • wprowadza obowiązek publikacji i aktualizacji przez państwa członkowskie UE wykazu stanowisk i funkcji publicznych, które zgodnie z prawem krajowym kwalifikują się jako eksponowane stanowiska polityczne;
  • wprowadza przepisy dotyczące nadzoru nad instytucjami obowiązanymi w zakresie stosunków tych instytucji z państwami trzecimi wysokiego ryzyka;
  • wprowadza przepisy chroniące pracowników lub współpracowników instytucji obowiązanej anonimowo zgłaszających naruszenia przepisów z zakresu przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;
  • uzupełnia przepisy dotyczące udostępniania innym podmiotom informacji posiadanych przez GIIF;
  • uzupełnienia ustawy o przepisy dotyczące współpracy właściwych polskich organów z właściwymi organami innych państw członkowskich;
  • wprowadza do ustawy przepisy dotyczące działalności regulowanej na rzecz spółek lub trustów oraz działalności w zakresie walut wirtualnych;
  • rozszerza katalog czynów, za które instytucjom obowiązanym mogą być wymierzone kary administracyjne.

Przedsiębiorcy, którzy obecnie prowadzą działalność na rzecz spółek lub trustów oraz działalność w zakresie walut wirtualnych (tj. bez obowiązku wpisu do rejestru), muszą dostosować swoją działalność do nowych wymogów w terminie do 6 miesięcy od dnia ogłoszenia ustawy, w tym w zakresie wpisu do rejestru działalności regulowanej.

WYSOKOŚĆ SKŁADKI NA TURYSTYCZNY FUNDUSZ GWARANCYJNY I TURYSTYCZNY FUNDUSZ POMOCOWY

1 stycznia 2021 r. weszły w życie rozporządzenia ministra rozwoju, pracy i technologii w sprawie wysokości składki na Turystyczny Fundusz Gwarancyjny (TFG) oraz określenia wysokości składki na Turystyczny Fundusz Pomocowy (TFP). Wysokości składek na Fundusze wynoszą od 0 do 15 zł od każdego podróżnego.

 PRAWO 

LIKWIDACJA SZLABANÓW NA PAŃSTWOWYCH AUTOSTRADACH

Procedowana w parlamencie nowelizacja wprowadzi nowy sposób poboru opłat za przejazd autostradą. Przejazd odcinkami Konin – Stryków (autostrada A2) i Bielany Wrocławskie – Sośnica (autostrada A4) bez zatrzymywania się przed szlabanem będzie możliwy od 1 grudnia 2021 r. Ustawa stworzy podstawę do budowy jednolitego systemu poboru wszystkich opłat drogowych.

Od 1 grudnia 2021 r. wprowadzone zostaną dwie możliwości opłacania przejazdu państwowymi odcinkami autostrad przez użytkowników pojazdów lekkich (o łącznej DMC nieprzekraczającej 3,5 tony):

  • zakup biletu autostradowego np. na stacji benzynowej, podając numer rejestracyjny pojazdu,
  • na podstawie danych geolokalizacyjnych przekazywanych do Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS (e-TOLL), analogicznie jak to ma miejsce dla pojazdów ciężkich, np. z wykorzystaniem bezpłatnej aplikacji e-TOLL PL na urządzenia mobilne, dostarczonej przez KAS.

Do zakupu biletu autostradowego nie będzie wymagana instalacja żadnego urządzenia ani przekazywanie danych geolokalizacyjnych. Wystarczy podać numer rejestracyjny pojazdu i określić odcinek drogi, na którym realizowany będzie przejazd. Sprzedaż biletów autostradowych będą mogli prowadzić przedsiębiorcy na podstawie umowy zawartej z szefem KAS.

Przepisy ustawy przewidują możliwość likwidacji bramek i zmiany sposobu poboru opłat również na odcinkach koncesyjnych, na wniosek koncesjonariuszy, po zmianie umowy koncesyjnej. Możliwość rozliczania opłaty za przejazd autostradą dla pojazdów lekkich z wykorzystaniem aplikacji mobilnej e-TOLL PL zostanie, jako opcja, wprowadzona w momencie uruchomienia systemu e-TOLL.

Dla przewoźników przepisy ustawy przewidują też ograniczenie zakresu danych niezbędnych do rejestracji pojazdu w systemie e-TOLL. Nie będzie wymagane podanie m.in. numeru VIN pojazdu, czy roku produkcji. Zniesiony zostanie też obowiązek aktualizowania w systemie e-TOLL danych o numerach rejestracyjnych przyczep i naczep ciągniętych przez ciągniki siodłowe.

 KADRY I ZUS 

NOWELIZACJA USTAWY O POMOCY SPOŁECZNEJ

Zmiany obejmują zwiększenie kwoty dodatku do wynagrodzenia pracowników socjalnych, skrócenie z 5 do 3 lat okresu pracy pracowników socjalnych, od którego uzależniony jest dodatkowy urlop wypoczynkowy, zapewnienie im pomocy psychologicznej w sytuacji zagrożenia i ustalenie ścieżki awansu zawodowego. To także np. zniesienie odpłatności za korzystanie z usług świadczonych w trybie dziennym w ośrodkach wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi.